כ-20% מהשכירים, עובדים במגזר הציבורי
עובדים במגזר הציבורי, מתחלקים ל-3 קטגוריות.
עובדי מדינה:
תאגידים סטטוטוריים (חוקתיים), וחברות ממשלתיות שלא למטרות רווח:
- עובדי עירייה.
- עובדי אוניברסיטאות.
- קופות חולים.
חברות בבעלות של המדינה:
*אלו הן דוגמאות, ואינן כוללות את כל הגופים במגזר הציבורי.
בסך הכל, המגזר הציבורי, מעסיק כ-700,000 עובדים, כשעובדי משרדי הממשלה מהווים כ-64,000.
עובדי מדינה מגיעים למשכורות של כ-15,000 ש"ח, עם עליה קבועה בשכר
שכר התחלתי במשרות ממשלתיות נמוך לרוב משכר במגזר הפרטי. עובדי מדינה נהנים מתוספות שכר קבועות של 1%-1.5%, וכך מגיע לשכר בגיל הפרישה לממוצע של כ-15,000 שקלים ברוטו. מורים מתחילים במשכורות שלא גבוהות בהרבה משכר מינימום, אך בגיל הפרישה השכר יכול להגיע לכ-16,000 שקלים.
בנוסף לשכר הבסיס, עובדי מדינה מקבלים בונוס על תארים אקדמאים, שאותם לומדים במסגרת התפקיד. הבונוס אינו תלוי בנחיצות של התואר לתפקיד, וכך קמה תעשייה שמטרתה להעניק לעובדי מדינה תארים.
עובדי המגזר הציבורי מוגנים ע"י ההסתדרות, החזקה בהרבה מאירגוני עובדים שבמגזר הפרטי.
6 סיבות לעבודה במגזר הציבורי
השכר אמנם לרוב נמוך מזה שבמגזר הפרטי, והאופציות לקידום מהיר מוגבלות, אך יש סיבות רבות לרצות להיות עובד מדינה, ולא מפתיע שיש ביקוש רב למשרות האלו.
עובדי מדינה זכאים ל:
- תנאים טובים יותר בביטוחים, בפנסיה, והטבות בשירותים בנקאיים.
- קצבה לביגוד, קרן השתלמות, ודמי הבראה.
- קביעות, הנותנת הגנה כמעט מלאה מפיטורין, העלאות שכר קבועות, וקידומים קבועים.
- שבוע עבודה קצר יותר מזה של עובד ממוצע במגזר הפרטי, עם 43 שעות שבועיות למשרה מלאה, ו-40 שעות שבועיות להורים בשירות המדינה.
- ימי חופשה רבים יותר.
- ימי מחלה רבים יותר, אופציה לצבור ימי מחלה, ושכר מלא החל מיום המחלה הראשון.
תהליך המועמדות למשרה ממשלתית
נציבות שירות המדינה אחראית להעסקת עובדים במשרדי הממשלה. הם אחראים ליצירת תקנים, לקביעת דרישות הסף, פרסום מכרז, וההעסקה.
התהליך כיום הוא ארוך, ומעורבת בו הרבה בירוקרטיה, אך ישנה יוזמה להעביר את הסמכות להוצאת מכרזים כאלו למשרדים עצמם. היוזמה נתקלת בקשיים מאלו החוששים שהעברת הסמכות תוביל לכך שבכירים במשרד, יתאימו את דרישות המשרה, לאדם ספציפי שהם רוצים להעסיק, כטובה אישית או פוליטית. נוהג זה נקרא "תפירת מרכזים".
מכרזים למשרות שמחוץ למשרדי הממשלה, מפורסמים ע"י הגופים עצמם. את המכרזים עצמם ניתן למצוא באתרי המשרות הגדולים, והם מרוכזים בגובו.
המשרות המפורסמות הן גם לסטודנטים, או לחסרי ניסיון, וגם לאנשי מקצוע.
נציבות שירות המדינה
גוף זה הוקם בשנת 1950, והוא אחראי על ההון האנושי במוסדות הממשלתיים. בין אחריותיו:
- יצירת תקנים חדשים לפי הצורך, קביעת הדרישות לתפקידים, הוצאת מכרזים, ומיון המועמדים.
- הכשרה, הדרכה, וקידום של עובדים.
- ניסוח ואכיפה של תקנון כללי, ולמשרדים השונים.
- הגברת היעילות של המשרדים השונים, ושיפור השירות.
- דאגה לרווחת העובדים.
- פיטורין והוצאה לפנסיה.
- הגדרת הסמכויות של משרדי הממשלה.
רפורמה בהון האנושי בשירות המדינה שהחלה בשנת 2013
עובדים מתוגמלים על וותק, תארים, וקורסים, במקום על ביצועים, עובדים רבים אינם עושים את עבודתם כמיטב יכולתם. קיימות מספר בעיות הפוגעות בסיכויים של מועמדים להתקבל, וביעילות של העובדים והמשרדים:
- תחלופה נמוכה מאוד של משרות; משרות לא מתפנות שנים רבות.
- תנועה מאוד נמוכה בין משרדים. עובד המתקבל למשרד מסוים, יישאר שם לרוב לאורך כל הקרירה שלו.
- מכרזים רבים פונים לעובדים קיימים.
- תהליך מיון ארוך היכול לקחת שנים.
- תנאי קבלה שלא תמיד מתאימים לתפקיד.
- לא מצוין שכר במכרזים.
- הקביעות האוטומטית גורמת לכך שעובדים שאינם מתאימים לעבודה, יכולים לקבל הגנה בלתי סבירה מפני פיטורים. הקידומים, והעלאות בשכר גם הן לא תלויות באיכות העבודה.
נסיונות העבר
היו בעבר ניסיונות לקדם רפורמות מקיפות על מנת לשפר את ההתנהלות מול הציבור, והתייעלות ארגונית, ושל ההון האנושי. הרפורמות הקודמות נכשלו, ובעקבות המחאה החברתית נכתב דוח חדש שמטרתו להחיל רפורמות בשנת 2013. חשוב לציין שמדובר ברפורמה שנוגעת לעובדי הממשלה, ולא למגזר הציבורי בכלל, ולכן האחריות על יישום החלטות הוועדה נופל בעיקר על נציבות שירות המדינה. במסגרת הרפורמה, הוקמו גופים פנימיים שמטרתם יישום חלקים שונים ברפורמה.
החלטות הרפורמה
שינויים בעבודה עצמה:
- יגובשו כללים המפרטים כיצד ניתן יהיה לבצע הערכת עובדים. בעזרתן יהיה ניתן:לעקוב אחרי הביצועים של העובדים, כיצד הם מרוצים מעבודתם וממעסיקם.לתת למנהל כלים שבעזרתם יוכל לנהל את משרדו בצורה יעילה יותר. בין כלים אלו:
- לתת לעובדים תפקידים שמתאימים להם יותר, יהיה ניתן לזהות עובדים מצטיינים, ויהיה ניתן לדעת אילו תחומים דורשים שיפור.
- יגובש קוד אתי המפרט את הערכים המצופים מעובדי המדינה.
- משך הזמן עד לקבלת קביעות יוארך משנתיים לחמש שנים. במשך הזמן הזה, העובד יוערך, ולאחר שנתיים תבוצע הערכת התאמה.
שינויים מבניים:
- שינוי ארגוני במשרדים, הכולל יעדים שנתיים ורב שנתיים למענה על הצרכים והחסרים שבמשרדים.
- מיפוי הצפי לפרישה של עובדים, וכמות העובדים החדשים הנדרשים בכל שנה.
- סמכויות נוספות של משרדים לניהול כוח האדם.
- העסקה ישירה של עובדים, והעברה של עובדים קיימים לתפקידים אחרים.
- שינוי מבני מקיף בנציבות שירות הציבור. הקמה של מחלקות שמטרתן להחיל את השינויים, ולשמור על המשכיותן.
שינויים בהעסקה:
סעיפים רבים בדוח, נוגעים בתחום ההעסקה של עובדים חדשים, ושל העברה פנימית של עובדים, למשרדים אחרים.
בעיה גדולה בחיפוש משרה במגזר הציבורי, הייתה הסיכוי הנמוך להתקבל, והתהליך הארוך והמסורבל, על מנת לפתור את הבעיות, הוצע:
- יצירת מאגר של עובדים שניגשו והוערכו בעבר.
- חיפוש מועמדים על ידי ירידי תעסוקה, ימי סטודנטים, רשתות חברתיות, וחברות השמה.
- פרסום שכר.
- מיון טרומי. דחיה מראש של מועמדים לא מתאימים על מנת לא לבזבז זמן ומשאבים של מועמדים ושל המשרד.
- שינוי של מכרזים, כך שמועמד שלא התקבל למשרה מסוימת, יוכל להתקבל למשרה אחרת הדורשת כישורים דומים.
מצבה של הרפורמה לאחר 3.5 שנים
עברו כ3 וחצי שנים מאז פרסום הדו"ח, ומאז הוא ייושם באופן חלקי. הרפורמה נתקלה במספר קשיים, וחלקים רבים התעכבו ביותר משנתיים, אבל ייושמו חלקים משמעותיים, וחלקם, למרות שהתעכבו, עדיין מקודמים בפועל.
ישנה התנגדות מקרב נציבות שירות המדינה להאציל את הסמכות לגיוס עובדים למשרדים עצמם, בין השאר בגלל חשש מתפירת מכרזים. הפשרה שגובשה, היא שהמשרדים יבחרו את הדרישות למשרה בעצמם, ויעבירו אותן לנציבות לאישור.
בנוסף ייושמו המלצות בנוגע לעובדים הקיימים. יבוצעו הערכות עובדים, שכתוצאה יכולות להביא לקידומים או פיטורין, תפקידי הניהול יהיו בכהונות בניגוד לעד הפרישה, עובדים יועברו למשרות מתאימות יותר, ויעברו הכשרות הרלוונטיות לתפקידם.
הסעיפים שבסכנת דחיה, הם אלו האחראים לייעול גיוס עובדים חדשים, כגון מסלול הכשרה למועמדים שיובל למשרה ממשלתית, וחיפוש אקטיבי אחר מועמדים.
עוד סעיף בסכנת דחיה, הוא שינוי משך הזמן עד לקבלת קביעות.
משרות ממשלתיות במשרד האוצר
משרד האוצר הוא המשרד החשוב ביותר. עובדי משרד האוצר, ליתר דיוק סגני הממונה לתקציבים באוצר, אחראיים על מספר משרדים, ולהם הכוח להחיל רפורמות, ולקבוע תקציבים למשרדים שעליהם הם ממונים.
לפי דו"ח מבקר המדינה מ2015, ב95% מהמכרזים למשרות, לא היו יותר משני מועמדים, ולרובם היה מועמד אחד. נראה שהמכרזים נוצרו על מנת להעסיק עובד ספציפי.
משרות ממשלתיות לסטודנטים
משרדי הממשלה מעסיקים סטודנטים רבים, והמשרות הן מאוד מבוקשות – כ-200 מתמודדים על כל משרה.
למרות הביקוש הרב, התנאים כיום הם מאוד בעיתיים. השכר נמוך, משך משרה סטודנטיאלית היא עד שלוש שנים, ולאחר מכן, לא יוכלו להמשיך לעבוד באותה משרה, והניסיון שצברו, לא נחשב כשהם ניגשים למכרז.
המצב עתיד אולי להשתנות, מכיוון שקיימת תוכנית חדשה, שבה סטודנטים יוכלו לגשת למכרזים בין משרדיים, שעד היום רק עובדים שאינם סטודנטים יכלו לגשת אליהם.
הודות לוועד ה"סטודנטים ברשות המדינה", גובש הסכם שמטרתו לפתור את הבעיות האלו, ובעיות אחרות שפגעו ביכולת של סטודנטים להמשיך לעבוד בשירות המדינה.
התאגדות, והסתדרות עובדי המדינה
התארגנות במגזר הפרטי היא בעייתית, מכיוון שהוא בנוי על רווחים, ופגיעה ברווחיות של המעסיק, תפגע ביכולת שלו לשלם לעובדים, ובמיוחד ביכולתו לשפר את תנאיהם.
המגזר הציבורי לעומת זאת, אינו בנוי על רווח, אלא על פעילות תקינה של המדינה. ישנם גופים ציבוריים, שפעילותם חיונית ברמה כזו, ששביתה יכולה לגרום לנזקים עצומים ובלתי הפיכים. בנוסף, במקרים מסוימים, גופים שונים יכולים להשתתף בשביתת הזדהות, המוסיפה לכוח ההתמקחות שלהם. בתי המשפט יכולים להגביל במקרים מסוימים את היכולת של גופים ציבוריים לשבות, אך בכל זאת, עובדים במגזר הציבורי מסוגלים לשפר את תנאיהם בקלות רבה בהרבה מחבריהם במגזר הפרטי. דובר המון בתקשורת על התנאים, והמשכורות המפליגות של עובדים בחברות מסוימות השייכות למגזר הציבורי.
לא כל גוף ציבורי הוא בעל תנאים מופלגים ולא סבירים, אך בממוצע, עובדים במגזר הציבורי בכלל, ובממשל בפרט, זוכים לתנאים טובים יותר, והם מאוגדים יותר.
הגוף המרכזי האחראי על זכויות עובדי המדינה, ועל איגודם, הוא "הסתדרות עובדי המדינה", ששייך ל"הסתדרות החדשה".
קישורים חשובים למציאת עבודה:
1. משרות פנויות ממשלתיות 2. דרושים עיריית רעננה 3. דרושים משרד הבריאות 4. דרושים עיריית ירושלים 5. עובדי מדינה 6. דרושים ממשלתיים 7. דרושים 8. נציבות שירות המדינה 9. עובדי מדינה בנק 10. עורכי דין 11. עבודה ממשלתיים 12. רפואה 13. נציבות שירות המדינה 14. פומבי נציבות שירות המדינה 15. נציבות שירות המדינה מכרזים ללא חובת מכרז 16. הגשת מכרזים נציבות שירות המדינה 17. משרות ללא מכרז נציבות המדינה 18. נציבות שירות המדינה מכרזים משרד הבריאות 19. כח אדם נציבות המדינה 20. כח אדם נציבות שירות המדינה 21. נציבות המדינה 22. בשירות נציבות המדינה 23. ממשלתיים נציבות המדינה 24. מקוונים נציבות 25. נציבות הכבאות 26. נציבות הציבור 27. נציבות מס הכנסה 28. עיריית ראשון לציון דרושים סייעות 29. פנימי נציבות שירות המדינה 30. נציבות מכרזי כוח אדם 31. ארכיון מכרזים נציבות שירות המדינה 32. משרד הביטחון דרושים 33. עיריית נצרת עילית דרושים 34. עיריית ערד דרושים 35. עיריית תל אביב יפו דרושים 36. עיריית ירושלים מכרזי כח אדם 37. כח אדם 38. כח אדם ברשויות המקומיות 39. כח אדם בשירות המדינה 40. כח אדם ממשלתיים 41. כח אדם עיריית באר שבע 42. כח אדם עיריית חולון 43.כח אדם עיריית פתח תקווה 44. כח אדם עיריית ראשון לציון 45. כח אדם עיריית רמת גן 46. כח אדם עיריית תל אביב 47. כח אדם רשויות מקומיות 48. מס הכנסה מכרזי כח אדם 49. עיריית בת ים מכרזי כח אדם 50. עיריית בת ים דרושים 51. עיריית ראשון לציון דרושים 52. עיריית בית שמש דרושים 53. עיריית הרצליה דרושים 54. עיריית חדרה דרושים 55. עיריית לוד דרושים 56. עיריית נתניה דרושים 57. עיריית רחובות דרושים 58. עיריית אשקלון דרושים 59. עיריית גבעתיים דרושים 60. עיריית דימונה דרושים 61. עיריית הוד השרון דרושים 62. עיריית טמרה דרושים 63. עיריית יקנעם דרושים 64. עיריית ירושלים חיצוניים 65. מדרושים ברשויות המקומיות 66. עיריית תל אביב דרושים סייעות 67. עיריית אשדוד דרושים סייעות 68. עיריית בת ים דרושים סייעות 69. עיריית פתח תקווה דרושים 70. עיריית צפת דרושים 71. עיריית ראש העין דרושים 72. כח אדם עיריית רחובות 73. עיריית נס ציונה דרושים 74. עיריית נתיבות דרושים 75. עיריית רמלה דרושים 76. עיריית שוהם דרושים 77. עיריית שפרעם דרושים 78. דרושים בעיריית ת"א 79. דרושים עובדים בעיריית נהריה 80. דרושים עיריית אור עקיבא 81. דרושים עיריית אזור 82. דרושים עיריית אילת 83. דרושים עיריית אלעד 84. דרושים עיריית אריאל 85. דרושים עיריית באר יעקב 86. דרושים עיריית בני ברק 87. דרושים עיריית גבעת שמואל 88. דרושים עיריית גדרה 89. דרושים עיריית גן יבנה 90. דרושים עיריית גני תקווה 91. דרושים עיריית חולון 92. דרושים עיריית טבריה 93. דרושים עיריית טירת הכרמל 94. דרושים עיריית יהוד 95. דרושים עיריית כפר שמריהו 96. דרושים עיריית כרמיאל 97. דרושים עיריית מודיעין 98. דרושים עיריית קרית מוצקין 99. דרושים עיריית מעלה אדומים 100. דרושים עיריית מעלות 101. דרושים עיריית מעלות תרשיחא 102. דרושים עיריית נשר 103. דרושים עיריית עכו 104. דרושים עיריית עפולה 105. דרושים עיריית קרית אונו 106. דרושים עיריית קרית אתא 107. דרושים מועצה אזורית מטה יהודה 108. דרושים מועצה אזורית משגב 109. דרושים מועצה אזורית עמק חפר 110. דרושים מועצה אזורית עמק יזרעאל 111. דרושים מועצה אזורית רמת נגב 112. דרושים מועצה אזורית שומרון 113. דרושים מועצה אזורית תמר 114. דרושים עיריית גדרה 115. דרושים מועצה מקומית אפרת 116. דרושים מועצה מקומית פרדס חנה כרכור 117. דרושים מועצה מקומית שוהם 118. המועצה לצרכנות דרושים 119. לוח דרושים מועצה אזורית אשכול 120. לוח דרושים מועצה אזורית גליל עליון 121. לוח דרושים מועצה אזורית מטה בנימין 122. לוח דרושים מועצה אזורית שומרון 123. דרושים עיריית קרית ביאליק 124. דרושים עיריית קרית גת 125. דרושים עיריית קרית טבעון 126. דרושים עיריית קרית ים 127. דרושים עיריית אופקים 128. דרוש גזבר העירייה 129. דרושות סייעות עיריית חיפה 130. דרושים עובדים בעיריית הוד השרון 131. דרושים עיריית קרית מוצקין 132. דרושים עיריית קרית מלאכי 133. דרושים עיריית ראשל"צ 134. דרושים עיריית רמת גן 135. דרושים עיריית רמת השרון 136. דרושים עיריית שדרות 137. דרושים פקחים עירוניים 138. עיריית הרצליה דרושים משאבי אנוש 139. עיריית חיפה דרושים פקחים 140. עיריית ירושלים דרושים פקחים 141. עיריית נתניה דרושים פקחים 142. עיריית ראשון לציון דרושים פקחים 143. עיריית תל אביב דרושים פקחים 144. דרוש גזבר מועצה 145. דרושים במועצה אזורית גליל עליון 146. דרושים מועצה אבן יהודה 147. דרושים מועצה אזורית 148. דרושים מועצה אזורית אשכול 149. דרושים מועצה אזורית באר טוביה 150. דרושים מועצה אזורית גזר 151. דרושים מועצה אזורית גלבוע 152. דרושים מועצה אזורית חוף אשקלון 153. דרושים מועצה אזורית יואב 154. דרושים מועצה אזורית מגידו 155. מכרזי דרושים עיריית כפר סבא 156. עיריית חולון דרושים סייעות 157. עיריית ירושלים דרושים סייעות 158. עיריית פתח תקווה סייעות